名古屋大学 高等教育研究センター

第65回客員教授セミナー 大学の授業における認知的負荷量のマネジメント−学習効率性を高めるために− リュ・ジホン 氏 (Dr. Ryu Jeeheon) 大韓民国 全南大学校 副教授 2013年2月20日(水)16:00〜17:30 名古屋大学 東山キャンパス 文系総合館7Fオープンホール

■ 講演要旨

Improving learning outcomes has been a very important issue in education for social accountability. However, current instructional environment is not friendly particularly in higher education because of too much information to teach. Information overload erodes the quality of instruction. Not only is the increased amount of information, but so also is the complexity of problems college learners must puzzle out. More information and demanding tasks require more efficient instructional strategies for learners. This seminar is to provide theoretical rationales to manage learner’s high cognitive demands in terms of cognitive load theory. Cognitive load theory is to help instructors to design their instruction become more efficient instructional environments finally leading to faster and better learning outcomes.

The purpose of this seminar has two folds. First purpose aims to introduce basic conepts of cognitive load theory and its’ application for instructional design. Design principles and measurment methods will be presented. Second but more importantly is to provide practical methods on measuring cognitive efficiencies. Furthermore this seminar will lead trends and issues for the implications of cognitive load theory. This seminar consists of four sections. 1) Section one explains cognitive process of learning and the purpose of schema construction. It will provide psychological foundations of cognitive load theory. 2) Section two presents the types of cognitive load and its relationship. This section will introduce key concepts of cognitive load theory and their relations. 3) Section three provides instructional design principles for efficient cognitive management. It will explain what cognitive process can be exploited in cognitive overload. 4) Section four proposes the measuring methods of cognitive load and learning efficiencies. It can be defined as a tool that teachers use to measure student grasp of specific topics and skills they are teaching

■ 開催案内

第65回客員教授セミナー

講演題目
大学の授業における認知的負荷量のマネジメント
−学習効率性を高めるために−
Leveraging Learning Efficiencies by Managing Cognitive Load for Instruction
講演者
リュ・ジホン 氏 (Dr. Ryu Jeeheon)
(大韓民国 全南大学校 副教授)
日時
2013年2月20日(水)16:00〜17:30
場所
名古屋大学 東山キャンパス 文系総合館7Fオープンホール

講演概要

現代の高等教育環境においては、情報過多によって教育の質はむしろ低下しつつあり、学習者にはますます複雑な学習が求められるようになった。このため、授業担当者にとっても、学習者にとっても、より効率的な教授方略が必要とされている。

このセミナーでは「認知的負荷理論」(cognitive load theory)の観点から、学習者の認知要求についての理論的根拠を提示する。認知的負荷理論のねらいは、授業担当者がより効率的な教授環境を工夫することにより、最終的な学習成果を高めることにある。

最初に、認知的負荷理論の基本的な考え方、およびこれを授業設計に援用する方法を紹介する。次に、授業設計の際の基準設定や学習成果の測定方法について言及する。最後に、「認知的効率性」(cognitive efficiencies)を測定するための具体的な方法を提案する。

  • ※このセミナーは英語で行います。日本語通訳はありません。
お問合せ先
info@cshe.nagoya-u.ac.jp
Tel:052-789-5696
ご参加いただける方は、事前に上記メールアドレスまでご一報いただけると助かります。会場準備の都合によるものですので、必須ではありません。
案内用ポスターPDFPDF

PDFファイルをご覧になるにはAdobeReaderが必要です。 AdobeReaderは、Adobe社AdobeReaderダウンロードサイトからダウンロードできます。
Get AdobeReader