名古屋大学新任教員リソース集
新任教員のみなさまが着任後スムーズに活動を開始することができるよう、名古屋大学の教員として働くうえでのスタートアップ情報や、教育・研究環境の基本情報について提供しています。名古屋大学新任教員リソース集は、名古屋大学の教員として働くうえでのスタートアップ情報や、教育・研究環境の基本情報をまとめたものです。
Welcome to the Nagoya University! We are delighted that you are joining our university community. This guide contains information for new faculty related to navigating university policies, practices, and the educational and research environment to begin working at Nagoya University smoothly.
-
名古屋大学学術憲章
The Nagoya University Academic Charter
- Nextビジョン2027
-
名古屋大学の教育を支える3つの方針
Three Education Policies of Nagoya University
Ⅰ.名古屋大学で働くための基本事項
Basic information for work at Nagoya University
Work rules, work hours, time off, etc.
- 教職員のための事務手続・事務案内(服務・勤務時間関係)
- 詳細はこちら
大学教員の多くは裁量労働制です。The work discretion system is applied to most faculty members.
兼業や兼職をする場合Part-Time Work and the Holding of Concurrent Posts
休暇のとり方How to take time off
- 育児・介護の両立支援ハンドブック
Pay System
- 教員の給与
Faculty members’ pay
- 東海国立大学機構規則集
ご自身が適用となっている給与規程名称については、労働条件通知書にて確認いただけます。 - 給与の振込手続き
Procedures for receiving your salary
提出いただいた「給与の口座振込申出書」により手続きを行います。振込口座を変更する場合は所属部局人事担当係へ申し出てください。 - 給与の支給日
Pay day of
原則として毎月17日です。 - 期末手当・勤勉手当(賞与に相当:年俸制教員は該当しません 。)
End-of-term Allowances and Diligence Allowance (equivalent to bonuses; not applicable to faculty members covered by the annual salary system)
支給日は6月30日と12月10日です。
Allowances
- 教職員のための事務手続・事務案内(手当関係)
- 詳細はこちら
通勤手当Commuting allowance
住居手当(特任教員や研究員などの年俸制適用職員は該当しません。)Housing allowance (not applicable to employees covered under the annual salary system.)
扶養手当(特任教員や研究員などの年俸制適用職員は該当しません。)Dependent allowance (not applicable to employees covered under the annual salary system.)
- 教職員のための事務手続・事務案内(職員宿舎関係)
- 詳細はこちら
〈参考〉職員宿舎について - 退職手当(年俸制適用承継教員及び年俸制適用職員は該当しません 。)
Retirement allowance (not applicable to employees covered under the annual salary system.)
勤続年数等に応じて支給されます。(適用となる給与規程によっては支給対象外となります。) - 各種手当申請の際の注意事項
Notes on applying for allowance
通勤手当、住居手当、扶養手当は、教職員からの届出に基づいて、事実が確認された後に支給されます。住所変更や被扶養者に変更が生じた場合は、忘れずに届け出てください。
Mutual aid association insurance (Full-time Faculty or Staff Members: In the case of members of the Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology Mutual Aid Association)
Nagoya University ID and Password
- 名古屋大学ID
Confirming phone numbers
Obtaining a THERS account and THERS e-mail address
- 機構アカウント(THERSアカウント)の運用開始について
Connecting to a Network
- キャンパスネットワーク(NICE)
- 詳細はこちら
LANケーブルによる接続Connecting with a LAN cable
- 名古屋大学無線ネットワーク (NUWNET)
- 詳細はこちら
無線LANへの接続Connecting to wireless LAN
- ITヘルプデスク
Registering an emergency contact e-mail address
- 名古屋大学ポータル防災#NU Portal
- 詳細はこちら
名古屋大学では、気象庁から配信される緊急地震速報を安否確認システム(ANPIC)が取得すると、本学学生及び教職員に対し、事前登録されたメールアドレスに安否確認メールが自動配信されます(送信アドレス【no-reply@jecc.jp】)。
今年度からの新任教員に対しては、安否確認メールの第1の送信先として、機構のメールアドレスが割り当てられます。
地震発生時等に機構のメールアドレスに送られる安否確認メールが、スマートフォンなどによりどこでも受け取れるように、環境の設定をお願いします。
なお、機構のメールアドレス以外のアドレスを設定したい場合には、ANPICのウェブサイトにログインすることにより、同サイト上で2件まで追加登録できます。
詳しくは災害対策室までご相談ください。
How to respond to an earthquake
- 防災関係資料集#NU Portal
- 災害対策室HP
- 名古屋大学防災ガイド
- 大地震行動マニュアル
Receiving online training
- 年次情報セキュリティチェック
Yearly Information Security Check
- 情報セキュリティ室HP
- 詳細はこちら
〈参考〉情報セキュリティの詳細に関して - 公的資金の使用に係るe-Learning研修
e-Learning Tutorial for the Appropriate Use of Public Funds
- 研究倫理教育(eAPRIN)
Research ethics education(eAPRIN)
Personal information protection rules
- 個人情報保護マニュアル
Preventing leaks of personal information
- 詳細はこちら
個人情報の漏えいを防ぐには - 個人情報保護制度について
Nagoya University personal information protection system
- 詳細はこちら
本学の個人情報保護体制
Commuting by car, motorcycle or bike
- 東海国立大学機構施設統括部 東山地区交通関係【本学教職員用】
Using campus nursery schools or daycare centers
Sending post within and outside the university
- 郵便関係等#NU Portal
- 詳細はこちら
〈参考〉郵便関係
「NU Portal」→「事務手続き」→「教職員用」→「教職員用その他」→「01郵便関係等」
※「NU Portal」(名古屋大学ポータル)は名大IDでログインが必要です
キャンパスポータル (名古屋大学ポータル)
Garbage disposal and smoking areas
Ⅱ.教育・研究活動をスタートする
Starting teaching and research activities
Basic rules on academic/student affairs
How to respond in a lesson when there is a natural disaster
Teaching support tools and faculty development programs
- 高等教育研究センター 教員支援サービス
- 詳細はこちら
教員を対象にしたサービスSurvices for the faculty
〈支援内容〉教育研修、新任教員研修、書籍配布サービス、情報配信サービス、メンタープログラム、コンサルテーションサービス、教育支援ツール 等 - TACT
- 詳細はこちら
授業支援システムTACT(Tokai Academic Combination Tools)の利用Using the TACT system for teaching support
- 高等教育研究センター 教育サポートツール
- 高等教育研究センター 学習支援ツール
- 詳細はこちら
授業支援ツールの活用Using teaching support tools
- 高等教育研究センターイベント案内
- 詳細はこちら
各種のFDプログラムに参加するParticipating in various faculty development programs
- 高等教育研究センター情報配信サービス
- 詳細はこちら
高等教育研究センターの情報配信サービスに申し込むApplying for notification service by the Center for the Studies of Higher Education
Entering information in the faculty profile database system “Kyoin-DBS”
- 教員データベースシステム(教員DBS)
To view in English, click the 'English' button in the upper right corner after logging in.
- 教員DBSサポートページ
Research funds
- 産学官連携制度
- 詳細はこちら
外部資金の種類Types of external funding
- 外部資金獲得支援
- 詳細はこちら
外部資金の公募情報Information about open applications for external funds
- 知的財産
- 詳細はこちら
知的財産権の扱いHandling of intellectual property rights
Grants-in-Aid for Scientific Research
- 科研費ハンドブック
Handbook on the Grants-in-Aid for Scientific Research (KAKENHI) Program
- 科学研究費助成事業
- 科研費獲得支援
- 詳細はこちら
新規の申請方法How to make a new application
学術研究・産学官連携推進本部常設サイトThe Academic Research & Industry-Academia Government Collaboration internal website
Basic rules on the disbursement of research funds
- 研究費等執行の基本ルール
Purchasing items, etc.
- 経理第一課・経理第二課・資金管理課(旧・経理事務センター)HP#NU Portal
- 詳細はこちら
「経理執行ハンドブック」5. 経理第二課の業務について 参照
教員等の発注権の付与についてGranting of order rights to faculty members, etc.
◎ 教員等の発注の権限範囲
1 契約(一度に発注・処理する範囲)
150万円未満の物品購入又は役務契約
発注権限を付与された教員等は,次の義務及び責任を負います。Faculty members, etc. who have been granted order rights have the following obligations and responsibilities:
○ 本学の財政及び会計に関して,適用される法令及び関係規則に準拠し,善良な管理者の注意をもって職務を行うこと。
○ 故意又は重大な過失により本学に損害を与えた場合には,その損害を弁償する責任があること。
立替払いによる購入についてPurchasing items by advance payment
検収についてAcceptance inspection
- 経理第一課HP#NU Portal
- 経理第二課HP#NU Portal
Business trips
- 経理第一課・経理第二課・資金管理課(旧・経理事務センター)HP#NU Portal
- 詳細はこちら
「経理執行ハンドブック」4.2 旅費グループ 参照
出張の申請手続きProcedures for business trips
出張後の手続きProcedures after business trips
- 経理第一課HP#NU Portal
Handling the salaries of research project team members
- 研究支援者を雇用し給与を支払う場合
When hiring and paying salaries to research project team members
事前に所属部局の人事担当係へ雇用依頼を行ってください。Please submit a hiring request in advance to the person in charge of personnel affairs section at your department.
- 外部の者に講演等を依頼し謝金を支払う場合
When asking a guest to give a lecture, etc. and paying remuneration
Administrative organizations and administrative support organizations, Nagoya University bulletin board, and organization chart, etc.
- 大学組織図
- 事務組織座席表
- 詳細はこちら
事務組織の業務概要や連絡先などを知りたい場合When you want an outline or contact details for an administrative organization
- 教職員のための全学掲示板
- 詳細はこちら
全学的な通知・案内を見たい場合When you want to see notices or guidance on university-wide matters
- 教職員のための事務手続・事務案内
- 詳細はこちら
各種事務手続きを知りたい場合When you want to learn about various administrative procedures
- 電子職員録システム
- 詳細はこちら
特定の教職員情報について知りたい場合When you want to find out about a specific faculty or staff member
- 会議室・宿泊施設案内
- 詳細はこちら
会議室や宿泊施設を利用したい場合When you want to use a meeting room or accommodation facilities
Other information
- 名古屋大学附属図書館
- 詳細はこちら
附属図書館University Library
- 名古屋大学 受験生応援サイト | NU START GUIDE
- 詳細はこちら
大学・大学院入試情報Undergraduate and graduate entrance examination information
- 各種免除制度・奨学支援
- 詳細はこちら
入学料・授業料免除,奨学金情報等Enrollment fee and tuition fee exemptions, and scholarship information
- 学生支援本部
- 詳細はこちら
学生支援本部The Student Support
- 就職関連情報
- 詳細はこちら
学生の就職関連情報Careers-related information for students
- 海外留学室
- 詳細はこちら
本学学生の海外留学サポートOverseas study support for Nagoya University students
- 国際交流
- 詳細はこちら
海外拠点,国際交流データ,留学生向け宿舎,留学生相談体制等 - 名古屋大学国際本部
- 詳細はこちら
外国人研究者の受入 - Handbook for Foreign Researchers
- Always NU
- 産学官連携,知的財産の保護・活用等について
For information on industry-academia-government collaboration, and the protection and use of intellectual property rights, etc.
- 広報について
For information on public relations
- 各種相談窓口について
Consultation services
- 大学概要
For information on education, study, examinations and student affairs
This guide is compiled by the collaborative team of the Center for the Studies of Higher Education, Employee Affairs Division, International Planning Division, Student Affairs Planning Division, and Department for Quality Assurance in Higher Education. We hope that everyone will find this handbook to be of use for their teaching and research activities.
last updated: March 27, 2024